Winkeltje

Zonde, al die boeken die wij nog in onze brandkast hebben staan: vrij recente vakliteratuur en tuinbellettrie, maar ook een metertje klassiekers uit ondermeer de natuurrijke tuinliteratuur.

U kunt neuzen onder 'boeken' (nieuw, onbeduimd) en 'antiquariaat' (deels second hand, deels ongelezen, maar wel meestal 'uit de vorige eeuw') en wellicht iets vinden voor u zelf of als bijzonder cadeautje voor anderen. Want veel van de boeken die wij aanbieden, zult u niet gauw ergens anders tegenkomen. Veel plezier!

De genoemde prijzen zijn excl. verzendkosten.

Meer Springzaadpublicaties vindt u in het winkeltje van de Springzaadwebsite

BOEKEN

Warmoezerij

Hein Koningen en Johan Heirman. Uitgave Anoda Publishers i.s.m. Stichting Oase, Velp 2016. ISBN 978 94 91899 01 0. De auteurs, beiden met een lange staat van dienst in het groen, doken samen in de geschiedenis van planten die in het verleden gegeten werden en vaak weer in de vergetelheid raakten als er nieuwe, smakelijker alternatieven beschikbaar kwamen. Van een 18-tal bekende en minder bekende planten wordt de geschiedenis beschreven, vaak met fraaie citaten en afbeeldingen uit historische Cruydt-Boecken. Daarnaast informatie over het huidige voorkomen en teeltaanwijzingen voor degene die deze vergeten groenten in eigen tuin wil kweken. Dit is een bundeling van artikelen die eerder in het tijdschrift Oase verschenen. Prijs 3,00

Welkom in de natuur

Mirjam Koedoot, Van Hall Larenstein, Velp, 2012. Prijs: 1,50 euro

"In deze brochure van 43 blz. vertellen 7 professionals - elk vanuit een specifieke invalshoek - hoe zij mensen welkom heten in de natuur. Inspirerende ervaringen om van te leren!"

Vrij spel voor natuur en kinderen

Willy Leufgen en Marianne van Lier, Uitgeverij Jan van Arkel, Utrecht, 2007. 251 blz., rijk geïllustreerd. ISBN 978 90 6224 470 6.

Maak kennis met de talrijke mogelijkheden om alle denkbare educatieve buitenruimten op een heel andere manier in te richten en te gebruiken dan we tot nu toe om ons heen waarnemen. Prijs: €10

Allemaal spelen!

De ondertitel is helder: aan de slag met natuurspeelplaatsen voor kinderen met en zonder beperking!

In dit boekje wordt aandacht gevraagd en adviezen gegeven voor speelplekken waar kinderen met en zonder beperking samen kunnen spelen.

Om beter inzicht te krijgen worden verschillende lichamelijke beperkingen, gedragsproblemen en verstandelijke beperkingen besproken. Daarbij telkens praktische tips en handreikingen om alle kinderen, binnen hun mogelijkheden, de kans te geven om ook natuurlijk te spelen.

Voor ouders, docenten, hoveniers en ontwerpers!

Uitgave: Stichting Oase, Texel. Rijk geïllustreerd, f.c., 112 pagina's.

Prijs €14,50

Levende Speelplekken

Bomen in het middelpunt

Overal in het land verschijnen natuurspeelplekken zodat kinderen tot diep in de stad de natuur binnen handbereik hebben. De Bomenstichting vindt het belangrijk dat levende bomen op deze plekken een meer prominente rol vervullen.  Het boek is volgens de auteurs bedoeld voor bestuurders, architecten, aannemers, (groene) beleidsmakers, gemeenten en schooldirecties. Maar ook ouders, leerkrachten en andere opvoeders kunnen er veel aan hebben. Er wordt 'to the point' verteld over de betekenis van bomen hoe ze groeien, wat ze daarvoor nodig hebben en er worden talrijke speel- en leermogelijkheden in en om bomen toegelicht. Hanna Hirsch en Annemiek van Loon, uitgave van Bomenstichting Amsterdam, 2016 ISBN:9789070405274 Prijs € 17,50.

Speelbossen voor en door de buurt

Handleiding voor vrijwilligers van speelbossen

Uitgave Staatsbosbeheer i.s.m. Bureau Niche, november 2013

Dit rijk geillustreerde boekje (88 blz.) is bedoeld voor initiatiefgroepen die een speelbos in hun eigen buurt willen ontwikkelen en beheren. De auteurs - Tiny Wigman, Sarah Los en Jan Kersten, Bureau Niche, Heilig Landstichting bij Nijmegen - hebben in de afgelopen jaren veel ervaring kunnen opdoen in het stimuleren, ontwerpen, aanleggen en begeleiden van speelbossen en andere natuurspeelterreinen (o.a. Cool Nature projecten).

In 5 hoofdstukken kan de lezer kort en bondig kennis maken met het op gang brengen van een buurtinitiatief voor een speelbos, de ervaringen van SBB met vrijwilligergroepen, het beheer van speelbossen en het stimuleren van het  gebruik, maar b.v. ook het leren omgaan met risico's. Het boekje wordt afgerond met twee actuele praktijkvoorbeelden in Groesbeek en Heerhugowaard. Boekje is gratis, wel verzendkosten €3,30

Het boekje is gratis te bestellen, wel verzendkosten

Met de zachte g

Willem Iven, Uitgever Stichting Oase, 2008.

Bundeling van 35 columns v.a. de lente 1997 tot en met de lente 2008 van een Brabantse rasverteller en tuinman/eco-architect in hart en nieren. Prijs: gratis, wel verzenkosten

ANTIQUARIAAT

Wir entdecken die Natur

Leuk boek met eenvoudige teksten, veel goede basis informatie over en experimentjes met planten en dieren, over biotopen, en de onderlinge samenhang.

€5,00

Van Eiburg tot IJburg

Martin Melchers, Uitgeverij IJburg, Amsterdam, 2012, 160 blz., ISBN 978-90-819991-1-3. Fraai, hartverwarmend boekje. Vml. "stadsecoloog Martin Melchers neemt je mee in zijn strijd tegen de komst van IJburg. Hij laat je de aanleg zien door de ogen van de natuur en toont dat moraal en moed soms verwoestbaar zijn, maar de natuur uiteindelijk nooit." (Merel Westrik).  Prijs: 3,00 euro

Tuinen vol overvloed

Fransje de Waard, Het Spectrum, Utrecht, 1996, ISBN 90-274-4755-1

Het eerste overzichtsboek over de in de jaren '70 van de vorige eeuw uit Australie overgewaaide ideeen over permacultuur.

De nuttige adressen e.d. zijn natuurlijk niet meer betrouwbaar, maar verder lijkt dit boek wat inhoud betreft wel sprekend op de onlangs verschenen, fraaiere, geactualiseerde uitgave met dezelfde titel en auteur (zie recensies Oase 4-2011). Prijs: 3,00 euro

Vogelzang

Dr. Jac. P. Thijsse, manuscript daterend van 1938, uitgegeven in 1965 t.g.v. de honderdste geboortedag van Thijsse. Uitgave Konnklijke Verkade Fabrieken N.V., Zaandam, 80 blz., 64 z.w. en enkele kleurenfoto's. Prijs: 3,00euro

EM in de praktijk

Franz-Peter Mau, Uitgeverij Jan van Arkel, Utrecht, 2008, 208 blz., ISBN 978-90-6224-472-0

EM is de afkorting voor Effectieve Micro-organismen. Een praktijkboek over hoe je EM kunt toepassen. Het boek belooft een fantastische plantengroei, een fris huis en een goede gezondheid.

Prijs: 1,00 euro

Dierenleven in Artis

A.F.J. Portielje, m.m.v. J.P.H. Portielje-Scholten, Uitgave Verkade's Fabrieken N.V., Zaandam, 1939, plaatjes naar aquarellen van J. Voerman jr., C. en H. Rol, 90 kleine plaatjes, 11 halve en hele pagina's vullende plaatjes. 73 blz., gaaf exemplaar. Prijs: 3,-

Vetplanten

A.J. van Laren, uitgave Verkade's Fabrieken, Zaandam, 1932, 101 blz. 116 kleine plakplaatjes, 18 grotere en een handvol z.w. tekeningen van J. Voerman jr., H. en C. Rol (vader en zoon). Mooi boek, wel wat 'ouderdomsvlekken', prijs: 3,-

Garten und Parks Schleswig-Holstein

Herwyn Ehlers, Hans Christians Verlag, Hamburg, 1995,151 blz. Het gros van onze tuingidsen zijn al lang bij het oud papier beland. Maar met dit boek kunt u ook nu nog op stap als u toevallig tussen Hamburg en Denemarken ergens een leuk park of een leuke opengestelde tuin zoekt (voor de zekerheid wel even googlen voor de openingstijden enz.) Prijs: 1,00 euro

Boeren Belang

...voor een sociale en ekologische organisatie van de landbouw.

Herman Verbeek, Kok Agora, Kampen, 304 blz., 1992. Het boek legt de oorzaken van de (toen?) heersende landbouwcrisis bloot, maar biedt ook uitwegen aan. Prijs: 1,00 euro