14 februari - 9 april
Bloembollententoonstelling Hortus Leiden

Bloembollen staan centraal met een kleine tentoonstelling. Dit keer over wat gewoonlijk oneerbiedig 'bijgoed' wordt genoemd: alle bollen die geen tulp, narcis of  hyacint zijn. Bij deze expositie gaat het om de details - wat zijn die bloeiende bollen prachtig van dichtbij! www.hortusleiden.nl

11 februari - 14 mei
De Stinzenstruin in 2017

Op een tiental landgoederen en tuinen van states, stinzen, en stijlvolle eeuwenoude monumentale panden in en buiten Friesland is de stinzenflora te bewonderen. In februari bloeien de Sneeuwklokjes al en Sterhyacint, Longkruid, Holwortel en Bostulp zijn slechts een paar voorbeelden van deze voorjaarsbloeiers. Elke stinzenplant bloeit op haar eigenwijze tijd, geen seizoen is gelijk en daarom is er de Stinzenflora-monitor waar je kunt zien wanneer wat waar bloeit. Dit is een goed hulpmiddel bij het plannen van een bezoek aan deze terreinen (actuele bloeigegevens www.stinze-stiens.nl/stinzenflora-monitor/). De Stinzenflora-monitor geeft wekelijks actuele informatie over Stinzenflora in Nederland en is actief van 11 februari - 14 mei 2017 op de website http://www.stinze-stiens.nl/stinzenflora-monitor/

Lees hier veel meer over de stinzenstruin!

Maandag 27 februari en woe. 1 maart, 9.30 - 16.30 uur
Ontwerp Instituut: gratis lesdag ter kennismaking

Om jou een inkijkje te geven in onze manier van lesgeven, nodigen we je uit voor een van de twee gratis lesdagen die worden aangeboden op maandag 27 februari en woensdag 1 maart aanstaande. Het worden twee ‘normale’ cursusdagen van 09u30 tot 16u30. In het ACEC te Apeldoorn. Michel Lafaille zal de hele dag lesgeven, hoorcollege en werkcollege en er zullen enkele oefeningen gedaan worden. Zo kun je zelf bepalen of de aanpak en de lesstof je liggen, wat het niveau is en hoe de sfeer en de inrichting van de omgeving. Deze dag wordt gratis aangeboden; wel wordt 15 euro als bijdrage voor de horeca van die dag (koffiearrangement, warme lunch) gevraagd. Die rekent men ter plaatse rechtstreeks af met de horecaverantwoordelijke. Maximaal twaalf personen worden toegelaten om ook effectief aan iedereen aandacht te kunnen geven. Reageer dus tijdig op deze uitnodiging en stuur ons een e-mail via info@ontwerpinstituut.nl, waarna je van ons alle details krijgt toegestuurd. Meer informatie

4 maart, 10.00 - 16.00 uur
Landelijke Dag Vlinderstichting, Wageningen

Thema: Een klimaat voor vlinders en libellen. Voor vlinders en libellen is de kwaliteit van hun natuurlijke omgeving heel belangrijk. De Vlinderstichting probeert te zorgen voor een goed leefklimaat. Maar sommige factoren zijn minder makkelijk te beinvloeden. Het klimaat, bijvoorbeeld. De verandering daarvan heeft gevolgen voor onze vlinders en libellen. Programma: www.vlinderstichting.nl/landelijkedag2017

Entree: € 9,50 (inclusief koffie en thee)

Lunch: € 7,50 (aanmelden voor de lunch mogelijk tot 23 februari)
Plaats: De Junushoff, Plantsoen 3 in Wageningen

19 november 2016 - 29 oktober 2017
Uyt Eygen Ervarentheyd

Op zaterdag 19 november 2016 is in het Zeeuws Museum in Middelburg een tentoonstelling geopend over het levenswerk van Johannes Goedaert (1617-1668). Deze stadgenoot die 400 jaar geleden is geboren, was niet alleen een kundig fijnschilder maar ook entomoloog avant la lettre.

METAMORPHOSIS NATURALIS

Terwijl Goedaert zich gedurende zijn leven bekwaamt in het fijnschilderen, wordt hij een meester in het nauwkeurig waarnemen van gedaanteverwisselingen bij vliegen, maden, rupsen en kevers. Ieder stadium - van eitje, via rups en pop tot vlinder - fascineert hem. Drieëndertig jaar lang kweekt, bestudeert, tekent en beschrijft Goedaert de wonderlijke insectenwereld. Aan het eind van zijn leven legt hij zijn ontdekkingen en bevindingen vast in zijn driedelige boek Metamorphosis Naturalis. Het bevat de vroegste vermeldingen in woord en beeld van meer dan honderd insectensoorten die voorkomen in Zeeland en Nederland. Zo legt Goedaert met zijn werk een basis voor wat later een eigen vakgebied zou worden: de entomologie. Meer informatie.

3 - 5 maart
Studiedagen Natuurnabij Openbaar Groen, Grünberg, D.

Heel interessante studiedagen voor vakgenoten in binnen- en buitenland: 3 dagen uitwisseling van kennis- en praktijkervaringskennis in het Duitse Grünberg in de Bildungsstätte Gartenbau. Zie voor meer informatie het programma

21 februari, 14 maart en 11 april, aanvang elke keer 20.00 uur
Ontmoetingen in Augustus

In de Watertoren van Villa Augustus vindt vanaf half februari een nieuwe reeks Ontmoetingen in Augustus plaats. Warme, inspirerende avonden vol filosofie, poëzie en… garnalen! Te gast zijn filosoof

Henk Oosterling, journalist Wouter Klootwijk met garnalenvisser Henk Buitjes, en schrijver-dichter Toon Tellegen met gitarist en componist Corrie van Binsbergen. Interessante gesprekken over woorden als daden, nieuws van onder water en de vervlechting van poëzie en muziek. Toegang: € 10,- per avond (inclusief drankje).

Adres: Oranjelaan 7, 3311 DH Dordrecht

Reserveren: Villa Augustus, 078-639 31 11

Meer informatie over het programma

18 maart
Tijd voor de stinzenplanten, Hortus Botanicus Amsterdam

Themarondleiding Hortus Botanicus Amsterdam, www.dehortus.nl/Themarondleidingen. De rondleidingen starten om 14.00 uur. Deelname € 3,50

Zondag 19 maart a.s., 10.00 - 17.00 uur
5e Groenmoesmarkt in Sint-Oedenrode

Markt voor natuurlijk (moes)tuinieren en eerlijk voedsel in het Streekbelevingscentrum Gasthuishoeve, Liempdseweg 31, 5492 SM Sint-Oedenrode (N.Br.). Ca. 80 Nederlandse en Belgische exposanten en bedrijven met een gevarieerd aanbod voor (moes)tuinieren en gezond leven en gratis moestuincabaret: Smoestuinshow. Meer informatie: www.groenmoes.nl, info@groenmoes.nl

29 maart t/m 1 april
STINZENPLANTENWEEK

Maak vanaf woensdag 29 maart, de dag waarop wij weer opengaan even een rondje door de tuin, de stinzenplanten zijn er altijd het eerst om ons en de bijen te verwelkomen. Vrijdag 31 maart en zaterdag 1 april is ook de theetuin open (verwarmd terras) met lekkere hapjes waar natuurlijk daslookpesto in verwerkt is.
Kwekerij De Beemd, Tuin & Theetuin, Oudendijk 25, 9989 EM Warffum, www.kwekerijdebeemd.nl, tel: 05954-424589, email: info@kwekerijdebeemd.nl (per eind maart, tot die tijd kwekerijdebeemd@hetnet.nl)

16 april, 14.00 uur
Heempark 's-Hertogenbosch, lente-excursie

Hopelijk precies op tijd om de Voorjaarsbloeiers te bekijken. We mogen aannemen dat Bosanemoon, Boshyacint, Speenkruid, Lelietje-van-dalen, Daslook en Hondsdraf in bloei staan. Hopelijk zijn de Sneeuwklokjes dan nog niet uitgebloeid. Omdat de bomen nog enigszins kaal zijn, zijn de vogels goed zichtbaar, neem dus een kijker mee. Warme kleding en stevige schoenen aanbevolen.

16 en 17 april (Pasen) + za./zo. 22 en 23 april, 11 - 17 uur
Opentuindagen Warande 'Bloeiende stinzenplanten'

De Warande is een schaduwtuin in de bossen van het landgoed Keppel in Laag Keppel bij Doetinchem. Hier wordt al 20 jaar geëxperimenteerd met stinzenplanten, schaduwplanten en bostuinieren: een nog vrij onbekende, historische én ecologische vorm van tuinieren onder oude bomen en struiken.

Opentuindagen van 11-17 uur met een lezing (bij mooi weer: rondleiding) om 14 uur door Trudi Woerdeman. Entrée voorjaar €4,- pp. incl. koffie/thee. Vaker komen om de metamorfose van onze stinzentuin mee te maken? Welkom! We bieden een abonnement aan voor €6,-. Met een abonnement heeft u onbeperkt toegang (incl. koffie) op onze opentuindagen in 2016! U kunt een abonnement aanschaffen via onze webshop. Adres: Jan de Jagerlaan 2, Laag Keppel, www.dewarande.nl

za./zo 29 en 30 april, 11 -17 uur
Wilde tulpen en late stinzenplanten

Opentuindagen De Warande,

zie voor verdere informatie

http://www.sterkebollen.nl/dewarande en de activiteiten "Bloeiende stinzenplanten" eerder in april.

Zaterdag 29 april en zondag 30 april

Kom Lentetuinen kijken in o.a Groningen, wij doen ook mee met de Lentetuinenmarathon van 'Het Tuinpad Op'. Meer tuinen vind u op www.hettuinpadop.nl en over ons en de tuin meer op onze eigen website.

Kwekerij De Beemd, Tuin & Theetuin, Oudendijk 25 in Warffum www.kwekerijdebeemd.nl, tel: 0595-424589