2 - 30 september, aftrap 3 september 13.00 - 1600. uur Vroesenpark
Rotterdam Parken Maand

De Rotterdamse Parkenmaand in de maand september: wandelingen, tochten, kleine evenementen, rondleidingen, film, kinderactiviteiten, muziek in de Rotterdamse Parken. Lees hier meer.

Zaterdag 30 september, 12.00 - 17.00 uur
Deining in de kas

Huis vol, schuur vol, zolder vol, hoofd en handen vol? Hoog tijd voor de ruilmarkt! Kom ruilen en delen, geniet van fijne muziek, lekkere hapjes en goed gezelschap. Deining in de kas, Gageldijk 182, 3566 MJ Utrecht. Meer informatie: facebook.com/deiningindekas;

6, 7 en 8 oktober
Beethovenmarathon bij Villa Augustus, Dordrecht

De herfst wordt bij Villa Augustus traditioneel ingeluid met een reeks bijzondere concerten in de Limonaia. Om te vieren dat Villa Augustus tien jaar bestaat, is er dit najaar geen losse concertreeks, maar een marathon van alle strijkkwartetten van Ludwig van Beethoven in éénweekend (6, 7 en 8 oktober) en een lezing over de componist door musicoloog en Beethovenkenner Jos van der Zanden. Meer informatie

7 en 8 oktober, 11.00 - 16.00 uur
Weekend van de wetenschap in de Hortus Botanicus in Leiden

Op 7 en 8 oktober doet de Hortus weer mee aan de het Weekend van de Wetenschap. Kom meedoen en ontdek dat er onder al die vriendelijke plantjes en aaibare dieren heel wat gifkikkers zijn. Kaschef Rogier van Vugt weet de planten te vinden waar je pijlgif van maakt of waar je mond nog dagen verlamd van is, hoofd collectiebeheer Gerda van Uffelen wijst u de gevaren in de splinternieuwe systeemtuin, paddokenners Hans Adema en Jan Hengstmengel speuren met u door de Hortus naar onschuldige of akelige paddestoelen - durft u een hapje te proeven? Meer informatie

14 + 15 oktober
Sterke Bollen Dagen op de Warande, Laag Keppel

In de herfst organiseren wij op De Warande in Laag-Keppel onze Sterke Bollen dagen met verkoop van ons bekend assortiment stinzen- en verwilderingsbollen. Wilt u meer weten over de toepassing van dit soort bloembollen kom dan langs! Om 14 uur is er een lezing én er wordt natuurlijk doorlopend advies gegeven (door Jan willem en Toto) over de toepassing van deze bloembollen. Dit najaar geeft tuinarchitect Trudi Woerdeman een lezing (14 uur) over verwilderingsbollen op het landgoed Venbergen. Hier hebben wij in opdracht van de bewoners vijf jaar geleden vele verwilderingsbollen aangeplant. In de lezing laat Trudi Woerdeman de ontwikkeling van toen tot nu zien.

De tuin is op de Sterke Bollen Dagen ook geopend; de stinzenplanten bloeien niet maar informatieborden vertellen welke soorten waar en wanneer bloeien.
Tijdens de Sterke Bollen Dagen is entrée gratis voor individuen en koppels. Tuingroepen betalen een kleine bijdrage voor de lezing: €4,- pp. I.v.m. de beperkte ruimte kan maximaal één groep per dag toegelaten worden; vooraf reserveren dus!
Let op: we hebben tijdens de Sterke Bollen Dagen niet ons gehele assortiment bij ons. Wilt u zeker zijn dat u alle soorten mee naar huis kan nemen? Bestel dan online, en kies voor “afhalen tijdens de sterke bollen dagen” in de winkelwagen. Meer informatie:http://www.sterkebollen.nl/sterke-bollen-dagen/

28 oktober, 18.30 - 22.30 uur
Dromen in de nacht

Tijdens de jaarlijkse Nacht van de Nacht organiseert MAK Blokweer een avond vol spannende activiteiten. Op 28 oktober 2017 vindt dit magische Theater van de Nacht voor de negende keer plaats. Dit jaar is ons thema 'Dromen in de Nacht', en het is echt iets voor het hele gezin.

Kosten: €5,- per persoon. Reserveren is noodzakelijk.

Meer informatie en reserveren

19 november 2016 - 29 oktober 2017
Expositie Uyt Eygen Ervarentheyd

Op zaterdag 19 november 2016 is in het Zeeuws Museum in Middelburg een tentoonstelling geopend over het levenswerk van Johannes Goedaert (1617-1668). Deze stadgenoot die 400 jaar geleden is geboren, was niet alleen een kundig fijnschilder maar ook entomoloog avant la lettre.

METAMORPHOSIS NATURALIS

Terwijl Goedaert zich gedurende zijn leven bekwaamt in het fijnschilderen, wordt hij een meester in het nauwkeurig waarnemen van gedaanteverwisselingen bij vliegen, maden, rupsen en kevers. Ieder stadium - van eitje, via rups en pop tot vlinder - fascineert hem. Drieëndertig jaar lang kweekt, bestudeert, tekent en beschrijft Goedaert de wonderlijke insectenwereld. Aan het eind van zijn leven legt hij zijn ontdekkingen en bevindingen vast in zijn driedelige boek Metamorphosis Naturalis. Het bevat de vroegste vermeldingen in woord en beeld van meer dan honderd insectensoorten die voorkomen in Zeeland en Nederland. Zo legt Goedaert met zijn werk een basis voor wat later een eigen vakgebied zou worden: de entomologie. Meer informatie.

v.a. 22 juni
Meten = weten!

Meten is weten! Dat wist wetenschapper Christoforus Buys Ballot al toen hij in 1854 op Sonnenborgh het KNMI oprichtte. In de tentoonstelling Meten = weten! Het observatorium van Buys Ballot kom je alles te weten over Buys Ballot, hoe hij het weer voorspelde en hoe de weerkunde zich daarna ontwikkelde. Bekijk het weer in de toekomst en doe zelf een weersvoorspelling met echte data uit het weerstation. Vanaf 22 juni a.s. op de Sonnenborgh. Bij de start van de zomer opent Sonnenborgh – museum & sterrenwacht een tentoonstelling over het weer. Sonnenborgh is hiervoor bij
uitstek de plek: hier richtte Buys Ballot het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KNMI) op en maakte hij als eerste in Nederland een weerbericht.

2017 is een uitgelezen jaar om deze tentoonstelling te openen: op 10 oktober 2017 is het 200 jaar geleden dat Buys Ballot geboren werd.
Meten = weten! is voor 8 jaar en ouder.

Sonnenborgh - museum & sterrenwacht, Zonnenburg 2, T: (030)- 820 1420, info@sonnenborgh.nl, www.sonnenborgh.nl,
Open: dinsdag t/m vrijdag 11.00-17.00 uur, zondag 13.00-17.00 uur.