Nieuwste publicaties

In deze rubriek bieden wij de lezer chronologisch een keuze aan relevante publicaties/media in de sfeer van het natuurrijke tuinieren, uitgesplitst in vier categorieen: boeken/brochures, artikelen, dvd's en websites. We hebben ons beperkt tot (heem)tuinliteratuur (aanleg en beheer).
Dus:
• geen flora- en fauna determinatieboeken, hoe belangrijk ook,
• geen specifieke literatuur over biotoopbeheer,
• geen vegetatiekundige achtergrondinformatie,
• geen – hoe informatief en mooi ook – catalogi en brochures van kwekers en tuinprojecten.

Hiervoor kunt u bv. raadplegen:

Hieronder staan de 5-6 meest "Actuele publicaties".

In de rubriek "Artikelen" vindt u uitsluitend artikelen uit andere vak- en dagbladen in de sfeer van het natuurrijke tuinieren en artikelen over Stichting Oase en haar activiteiten.

Artikelen die verschenen zijn in Oase vindt u in de rubriek tijdschrift Oase.

Kijk hier voor publicaties over Springzaadthema's.

In het winkeltje kunt u een aantal 1e en 2e hands boeken bestellen.

Natur für jeden Garten - 10 Schritte zum Natur-Erlebnis-Garten

Dr. Reinhard Witt, Naturgarten-Verlag Ottenhofen, 2015 (2e editie)

"Een nieuw boek van Reinhard Witt, de productiefste auteur en vakman die ik ken. Na zijn grote naslagwerk Nachhaltige Pflanzungen und Ansaaten (Duurzame beplantingen en uitzaaiingen, 2012) nu dit allesomvattende levenswerk als opvolger van Der Naturgarten uit 2001. Na ruim 25 jaar ervaring met het bouwen, ontwerpen en volgen van ontwikkelingen van natuurtuinen in Duitsland, Nederland en Zwitserland is Reinhard Witt tot een gerijpt bewustzijn over het thema inheems groen en alles wat daarmee samenhangt gekomen (...)." (uit: recensie in Oase, lente 2014).

Klik hier om het document te openen »

Dwalen door betoverend heemgroen

Arien Slagt en Arlette Kouwenhoven, Stichting LM Publishers, Arnhem, 2014. isbn 978-94-6022-272-6. Fraai geillustreerd, 128 blz.

Dwalen door betoverend heemgroen is een bijzonder fraai opgemaakte, stijlvolle wandelgids met een schat aan informatie over de bomen en planten die u al wandelend tegenkomt in de 3 bekendste heemparken van Amstelveen. Tevens wordt stilgestaan bij de geschiedenis van deze parken en hun naamgevers. En uiteraard de planten: de Korenbloem, het Klein heksenkruid en het Grasklokje. Maar ook planten die men nauwelijks meer in het wild aantreft, vindt men nog volop in de heemparken van Amstelveen, die bij elkaar zo’n 11 hectare omvatten.

Hier hebben al die planten een plaats, of dat nu is in de open composities van watervlakte en omlijstende plantengroei van De Braak, de romantische en meer gesloten tuinkamers van het Dr. Jac. P. Thijssepark of het 'ruige' blauwgrasland van het Dr. Koos Landwehrpark. De wandeling begint bij het kwekerijpad in De Braak en eindigt bij het Rood Kornoeljepad in het Thijssepark.

Met handige, uitklapbare routekaart in kleur.

De stad ontkiemt

Kim Lagerweij, Arnhem, 2013, eigen uitgave, rijk geïllustreerd, f.c. 112 pagina's

De stad ontkiemt, de stadsboer bloeit op... Wie zijn de stadsboeren? Wat zijn hun beweegredenen? Hoe pakken zij het aan? En vooral... hoe kun je zelf aan de slag gaan als stadsboer? Met deze vragen in haar achterhoofd ging Kim op pad en ontmoette verschillende stadsboeren. De stadsboeren vertellen vol overgave over hun manier van voedsel verbouwen in de stad. Van balkonnetje tot volkstuintje, ze laten allemaal zien met hoeveel voldoening ze de groente zaaien, verzorgen en oogsten. Verder komen verschillende organisaties aan het woord, die zich inzetten voor lokale voedsel productie en consumptie in de stad. Samen met de lokale stadsboer zorgen deze organisaties ervoor dat de stad kan ontkiemen en de stadsboer zal bloeien…

Allemaal spelen!

Marjan Wagenaar c.s., Uitgever Stichting Oase, Den Hoorn, nov. 2012. ISBN 978-90-819877-0-7. 112 blz. Rijk geillustreerd.

De ondertitel is helder: aan de slag met natuurspeelplaatsen voor kinderen met en zonder beperking!

In dit boekje wordt aandacht gevraagd en adviezen gegeven voor speelplekken waar kinderen met en zonder beperking samen kunnen spelen. Om beter inzicht te krijgen worden verschillende lichamelijke beperkingen, gedragsproblemen en verstandelijke beperkingen besproken. Daarbij telkens praktische tips en handreikingen om alle kinderen, binnen hun mogelijkheden, de kans te geven om ook natuurlijk te spelen. Voor ouders, docenten, hoveniers en ontwerpers!

Weinig werk en toch een groene tuin

folder van het Haags Milieucentrum, 9 februari 2012

Versteende tuinen zijn niet zo ideaal als u misschien denkt. Vogels, vlinders en bijen hebben er weinig of niets te zoeken en ze vragen al met al behoorlijk wat onderhoud.

Een goed ontworpen groene tuin vraagt niet veel werk. Het geheim wordt ontrafeld in de folder Weinig werk en toch een groene tuin, samengesteld door de Haagse groene verenigingen.

De folder is gratis verkrijgbaar op de Haagse stadsboerderijen.

Meer informatie: info@haagsmilieucentrum.nl

Kijk voor meer publicaties bij: