Tuinieren met stinzenplanten

Trudi Woerdeman beschouwt stinzenplanten niet iets als uitsluitend behorend tot het verleden, geen afgesloten hoofdstuk dus, maar een zich vanuit de oorspronkelijke inspiratie nog steeds verder ontwikkelende vorm van tuinkunst, waarvoor zich ook nog steeds nieuwe geschikte soorten aandienen. Voor dit boek verwerkte ze de ruime ervaring uit de eerste hand, die ze opdeed in haar eigen bostuin De Warande in Laag Keppel, maar deed ze ook een beroep op de uitgebreide beroepskennis van Hein Koningen en vele anderen. Het boek is niet schools, toch is de inhoud niet oppervlakkig. Geschiedenis, historie, ontwerp, aanleg en jaarlijkse verzorging van de stinzentuin komen allemaal aan de orde, rijkelijk toegelicht en geïllustreerd met ervaringen en beelden zowel van de eigen Warande als van statige historische buitenplaatsen en van de Amstelveense parken en plantsoenen. Het hoofdstuk over tuinieren met stinzenplanten is vrij uitgebreid, en bevat veel concrete tips, zowel over de voorbereiding van de bodem als over mogelijkheden voor toepassing en combinatie van de verschillende soorten in verschillende situaties, rekening houdend met kleur en bloeitijdstip. Voorts bevat het boek een lijst van de mooiste en meest geschikte stinzenplanten voor de particuliere tuin, telkens met foto, beschrijving, ecologie, wijze van toepassing en tuinhistorie. Geert Overmars maakte de meeste van de vele prachtige foto’s. Het formaat (29 x 24 cm) staat allicht beeldig op een koffietafel, maar is wat onhandig in de bibliotheek. Warm aanbevolen voor wie zelf met stinzenplanten aan de slag wil.
Johan Heirman

Tuinieren met Stinzenplanten
Auteur: Trudi Woerdeman

ISBN 978 90 78115 359
29 x 24 cm, harde kaft, 160 pp., ill.
Uitgever: Diepenmaat, Dieren

Prijs € 35,-