Heemtuinbeheer

In april 1995 werd de Vakgroep Heemtuinbeheer opgericht. Deze Vakgroep bestaat uit mensen die (mede-)verantwoordelijk zijn voor het beheer van een openbare heemtuin. Vooral in het westen van het land zijn heemtuinbeheerders veelal in dienst van de gemeente, in andere delen van Nederland en ook in Vlaanderen gaat het ook wel om onbetaalde functies ('professioneel vrijwilligerswerk').
De leden van de Vakgroep kunnen deelnemen aan een excursie- en studieprogramma, dat (minimaal) uit een één- en een tweedaagse bijeenkomst per jaar bestaat. Deze bijeenkomsten zijn steeds in een andere regio, waar men met elkaar tuinen en referentie-natuurgebieden kan bekijken. Een regelmatig wisselend thema (b.v. 'Water', 'Successie') zorgt ervoor dat het ook inhoudelijk voor iedereen interessant blijft.

Tot en met 2006 waren de oprichters Marianne van Lier en Willy Leufgen de spil van al deze activiteiten. Sindsdien organiseert een kleine interne werkgroep - Hein Koningen, Luc Stroman, Douwe en Angeline Tiedema - met succes de activiteiten van deze 'zelfstandige netwerkgroep binnen Stichting Oase'.

Vakgroep Heemtuinbeheer chronologisch

• Deze link opent nieuwsgierigen een opsomming en korte samenvatting van de excursies van de vakgroep, hier en daar passende vakartikelen uit Oase, maar vooral ook een groeiende schat aan fotoalbums (v.a. deze eeuw, het 'digitale tijdperk').

Mensen die verantwoordelijk zijn voor het beheer van openbare heem- en natuurtuinen in Nederland en Vlaanderen kunnen lid worden van de Vakgroep. Informatie en aanmelding: angeline.douwe.tiedema@planet.nl